تابلو چلنيوم چيست و چه كاربردي دارد؟

۴۵ بازديد ۰ نظر

تابلو چلنيوم چيست و چه كاربردي دارد؟
قطعا بسياري از افراد، تابلوسازي و تابلو مغازه را تنها با تابلو چلنيوم مي‌شناسند. تابلو چلنيوم در مدتي كوتاه توانسته شهرتي بي‌نظير را به دست آورد و اين شهرت به حدي رسيده است كه تقريبا از هر 10 تابلو، حداقل 7 تاي آن، از جنس چلنيوم ساخته شده‌اند. از زماني كه چلنيوم پا به صنعت تابلوسازي ايران گذاشت، اين صنعت را همانند يك طوفان بسيار عظيم، دگرگون كرد و توانست جايگاه بسيار مناسبي را از آن خود كند. تابلو چلنيوم داراي خواص بسيار منحصر به فردي است و به همين خاطر توانست به راحتي جاي خود را در بازار رقابتي ايران پيدا كند. در حال حاضر نيز تقريبا اكثرا تابلوسازهاي كشور، اقدام به توليد تابلو چلنيوم مي‌كنند. اما بايد بدانيد كه هر يك از انواع تابلو چلنيوم داراي خواص متفاوتي هستند و كاربرد منحصر به فردي نيز دارند. البته پيش از هر چيز بايد در مورد كيفيت انواع مختلف چلنيوم اطلاع داشته باشيد و بدانيد كه تفاوت قيمت تابلوهاي چلنيوم از كجا به وجود مي‌آيد.


تاريخچه چلنيوم
پيش از اينكه بخواهيم شما را با انواع تابلو چلنيوم آشنا كنيم، بايد كمي در مورد تاريخچه چلنيوم بگوييم. چلنيوم براي اولين بار در دهه 90 ميلادي و حدود 30 سال پيش به بازار عرضه شد. اسپانيا را مي‌توان خالق اصلي چلنيوم، اين فلز منعطف و براق دانست كه خاصيت چكش خواري بسيار بالايي نيز دارد. بد نيست بدانيد كه براي اولين بار كارخانه MCI اسپانيا توانست اين ورق زيبا و پر كاربرد را توليد كند و در تيراژ بالا به بازار عرضه نمايد. اما چندين سال طول كشيد تا چلنيوم بتواند به ايران راه پيدا كند. نهايتا در سال 1375 بود كه براي اولين بار چلنيوم به ايران وارد شد و در صنعت تابلوسازي مورد استفاده قرار گرفت. پس بايد گفت كه در حدود 30 سال است كه تابلوسازان كشور ما از چلنيوم استفاده مي‌كنند و در اين مدت تغيير و تحولات زيادي شامل حال چلنيوم شده است.


چلنيوم چيست؟
در ابتدا بايد بدانيد كه چلنيوم با تابلو چلنيوم بسيار تفاوت دارد. چلنيوم در اصل نام فلزي است كه از آن در ساخت حروف برجسته چلنيوم يا همان تابلو چلنيوم استفاده مي‌كنند و همان طور كه اشاره كرديم، از ابتكار بسيار خارق العاده اسپانيايي‌ها به وجود آمده است. بايد بدانيد كه چلنيوم از تركيب آلومينيوم با استيل ساخته شده و به نوعي خواص هر دو فلز را به ارث برده است. چلنيوم داراي انعطاف پذيري آلومينيوم و براقيت استيل است و به همين دليل توانست مورد توجه بسياري از مشاغل مختلف صنعتي، و مخصوصا تابلوسازي قرار بگيرد. پيش از چلنيوم، از لبه‌هاي پلكسي يا استيل براي ساخت حروف برجسته استفاده مي‌شد. ساخت لبه پلكسي و استيل و اتصال آن به لايه روي حروف برجسته، كار بسيار دشواري بود و به همين خاطر زماني كه لبه چلنيوم وارد بازار شد، سريعا توانست جايگاه خود را به خوبي پيدا كند و طرفداران بسيار زيادي را جذب خود نمايد.


مزيت تابلو چلنيوم در چيست و چه تفاوتي با تابلو استيل و تابلو پلكسي دارد؟
در درجه اول بايد گفت كه تابلو چلنيوم، قيمت مناسب‌تري نسبت به تابلوهاي استيل و تابلوهاي پلكسي دارد. لبه‌هاي چلنيوم، قيمت پايين‌تري نسبت به لبه‌هاي استيل و پلكسي دارند و به همين خاطر، قيمت نهايي تابلو مغازه را تا حد زيادي كاهش مي‌دهند. چلنيوم داراي رنگ بندي بسيار متنوع‌تري نسبت به استيل و حتي پلكسي است و مي‌توانيد بين طيف رنگ‌هاي مختلف، رنگ مورد نظر خود را انتخاب كنيد. چلنيوم بسيار انعطاف پذير است و به همين خاطر، چرخاندن آن دور حروف براي تابلوساز بسيار ساده‌تر از استيل و يا پلكسي است. در تابلوهاي پلكسي، براي چسباندن لبه و شكل دادن به آن، پلكسي را گرم مي‌كردند و با استفاده از كلروفرم، آن را به رويه كار متصل مي‌نمودند. از طرف ديگر براي لبه تابلو استيل، ابتدا بايد آن را با گيوتين برش مي‌زدند و دور حروف مي‌چرخاندند. سپس با جوش قلع يا دستگاه جوش ليزر، لبه را به حروف برجسته مي‌چسباندند.
اما در تابلوهاي چلنيوم اين مشكل به صورت كامل حل شده است. اتصال رويه پلكسي به لبه چلنيوم بسيار ساده انجام مي‌شود و نياز به ماده شيميايي خاصي ندارد و با تركيب چند چسب مخصوص، به سهولت قابل انجام است. از طرف ديگر انعطاف پذيري بالاي چلنيوم باعث شده تا لبه، راحت‌تر دور حروف بچرخد و همين موضوع كار تابلوساز را راحت‌تر خواهد كرد. از طرفي آسان بودن ساخت حروف برجسته چلنيوم، سرعت ساخت را افزايش مي‌دهد و به همين خاطر قيمت نهايي تابلو كاهش مي‌يابد. پس چلنيوم را به نوعي مي‌توان معجزه‌اي در صنعت تابلوسازي دانست.


تابلو چلنيوم چطور ساخته مي‌شود؟
براي ساخت تابلو چلنيوم، از تركيب پلكسي و لبه چلنيوم استفاده مي‌شود. به همين منظور، ابتدا طراح، طرح حروف برجسته را با نرم افزار كورل يا اتوكد طراحي مي‌كند. سپس طرح را ولد مي‌كند و آن را به دستگاه برش ليزر مي‌دهد. دستگاه برش، لايه روي حروف را به طرح دلخواه برش مي‌دهد. حالا نوبت به انتخاب لبه چلنيوم مي‌رسد. تابلوساز بر اساس انتخاب مشتري، رنگ، ضخامت و عرض لبه چلنيوم را دور پلكسي چرخانده و به آن مي‌چسباند. سپس بر اساس درخواست مشتري، حروف را به انواع چلنيوم دوبل، ستاره‌اي، الماسي و غيره تبديل مي‌كنند. در نهايت نورپردازي SMD روي PVC انجام شده و حروف برجسته به آن متصل مي‌شوند و تابلو حالا آماده نصب خواهد بود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.